“Het is niet altijd een feestje, maar we proberen er wel één van te maken”

Begeleider Dennis werkt op Bouwhuislaan 10, een groep met Moeilijk Verstaanbaar Gedrag. Na zijn MBO Niveau 3-opleiding ging hij aan de slag bij De Twentse Zorgcentra. Hij werkte in de afgelopen jaren op verschillende groepen. Daardoor weet hij nu dat dit de doelgroep voor hem is. Maar wat maakt werken met Moeilijk Verstaanbaar Gedrag nu zo speciaal?

 

Hoe lang werk je nu bij De Twentse Zorgcentra?

“Ik werk nu bijna 10 jaar bij De Twentse Zorgcentra. In 2016 rondde ik mijn opleiding af en heb ik gewerkt op verschillende groepen met Moeilijk Verstaanbaar Gedrag. Op een gegeven moment kwam ik cliënten tegen die mij triggerden en heb ik ervoor gekozen om naar een andere doelgroep te gaan. Toch miste ik daar de uitdaging. Uit gesprekken met een coach bleek vrij snel dat mijn hart bij Moeilijk Verstaanbaar Gedrag ligt. Zodoende ben ik terecht gekomen waar ik nu ben, op Bouwhuislaan 10.”

 

Wat is het aan Moeilijk Verstaanbaar Gedrag dat jou aantrekt?

“De interactie met de cliënten, samen kijken hoe de dag verloopt en inspelen op hun spanningsboog. Ik mag ontdekken wat een cliënt kan triggeren en dat op kunnen lossen. Ik mag hun helpen de rust weer te vinden. Het is niet altijd een feestje, maar we proberen er wel één van te maken. Je kijkt naar verschillende dingen, zoals hun spanningsboog en wat ze aan kunnen op een dag. Hoe ga je daar als begeleider mee om? Hoe zorg je ervoor dat zij een mooie dag hebben? Je kijkt naar waar gedrag vandaan komt, heb je misschien een signaal gemist? Samenwerken met collega’s is daarom heel belangrijk.”

Wat voor begeleidingsstijl hebben jullie?

“Bij Bouwhuislaan 10 hebben we 1-op-1 begeleiding. Meestal betekent dat dat je een specifieke cliënt hebt waar je begeleider van bent. Bij onze groep is dat niet zo, wij hebben iedereen voor iedereen. In het begin dacht ik ‘waar ben ik terecht gekomen’, want iedereen in de gaten houden klinkt onmogelijk. Maar nu ik zie hoe het werkt, is dat eigenlijk heel mooi. Ik ervaar meer werkplezier, omdat ik ook aan kan geven dat ik een bepaalde cliënt niet aankan die dag. Dat gebeurt niet vaak, maar die mogelijkheid hebben is heel fijn.”

 

Dennis vertelt verder over hoe de samenwerking met collega’s gaat op zijn groep.

 

“Het samenwerken met collega’s is in deze begeleidingsstijl heel belangrijk. Dat teamgevoel doet mij goed. Bij Moeilijk Verstaanbaar Gedrag is het belangrijk dat je weet wat je doet. Je kunt niet ‘even iets proberen’. Je bespreekt dat soort dingen eerst met het team, als het dan werkt kun je het vaker toepassen. Wanneer het niet werkt, koppel je dat ook weer terug zodat iedereen dat weet. Wat ook belangrijk is, is waarmaken wat je belooft. Je moet betrouwbaar en consequent blijven, dan weten cliënten wat ze aan je hebben. Afspraken herhalen samen met de cliënt helpt daarbij. Ik merk ook geen verschil als het gaat om opleidingsniveau, het gaat om de ervaring die je hebt. Of je nu een niveau 3, niveau 4 of hbo-diploma hebt, het gaat om de durf en het initiatief. Je kunt een diploma hebben van een hoger niveau, maar dan moet je nog steeds stevig in je schoenen staan, initiatief nemen en goed om kunnen gaan met de doelgroep. Dat zit meer in de persoon en ervaring dan de opleiding naar mijn mening.”

Hoe is het om te ervaren dat cliënten van 0 naar 100 vliegen?

“Eigenlijk kan dat bij iedereen gebeuren, ook buiten Moeilijk Verstaanbaar Gedrag. Wat je dan doet is erop inspelen en zelf rustig blijven. Wat ging er niet goed? Wat was er onduidelijk? Het kan zijn dat ik zelf iets gemist heb, of de cliënt ving iets op van buiten. Dat kan allemaal invloed hebben. Veel cliënten zijn mensen met het niveau van een jong kind, in het lichaam van een volwassene. Ik ken een cliënt die verbaal goed aanwezig is, dan denk je al snel dat iemand hoog niveau heeft. Maar wanneer diegene dan in rust op de bank gaat zitten met de duim in de mond, dan zie je pas dat niveau heel laag is. Dat is eigenlijk heel leuk, ondanks dat cliënten soms echt draken kunnen zijn, haha. Dan kijk je hoe je samen weer de draad op kunt pakken.”

 

Het zijn gewoon mensen, net zoals dat jij en ik verschillend kunnen zijn.”

  • Dennis over hoe cliënten verschillen, ondanks dat ze dezelfde indicatie hebben gekregen.

 

Waar haal jij het meest werkgeluk uit?

“Op alle groepen heb ik het leuk gehad, laat ik dat vooropstellen. Ik heb allemaal leuke collega’s gehad, veel leuke cliënten. Ik vind het fijn dat een cliënt nog zelf dingen aan kan geven. Waar ik nu werk is er maar één cliënt die non-verbaal is. Binnen Moeilijk Verstaanbaar Gedrag zit nog zo veel verschil in cliënten, de één is net een stuiterbal, de ander wil de hele dag in de woonkamer zitten en nog weer iemand die is heel erg op zichzelf. Het zijn gewoon mensen, net zoals dat jij en ik verschillend kunnen zijn.”

Dennis vertelt verder over de doelgroep en dingen die hij heeft meegemaakt. Want het gaat bij Moeilijk Verstaanbaar Gedrag niet alleen over spanning en spanning voorkomen. Er is juist ook veel humor en plezier.

 

“Ze reageren ook op elkaar, dat is wel grappig om te zien. Dan roept iemand iets, een ander herhaalt dat later. Dan is het belangrijk om diegene weer terug bij zichzelf te laten komen, in plaats van te doen alsof ‘ie de ander is. Of iemand die de hele tijd zegt dat hij honger heeft, maar eigenlijk iets af moet vallen. Daar proberen we dan een draai aan te geven, je haalt van alles uit de kast. Iedereen is zo divers, en zo vrolijk! Dat verwachten mensen niet, omdat ze veel negatiefs horen over de doelgroep. Maar deze mensen zijn zo vrolijk. Eén van de cliënten die ik begeleid kun je al blij maken met een keer gek doen samen in de woonkamer of naar het vrijdagavond café gaan. Dan staat hij te dansen op de dansvloer en heeft hij veel lol. Natuurlijk kunnen ze ook agressie tonen, maar hoe mooi is het als jij er als begeleider voor kunt zorgen dat dat niet gebeurt? Of dat je de spanning ziet oplopen en die kan laten afnemen. Het belangrijkst is dat je een cliënt in diens waarde kan laten. Als er dan een escalatie is geweest, koppel je dat terug met de cliënt. Als je dan vervolgens vooruitgang ziet, dat is zo fijn. Cliënten zien groeien is echt het mooist.”

Wat adviseer je mensen die met Moeilijk Verstaanbaar Gedrag willen werken?

“Kijk mee op verschillende groepen. Ze zijn allemaal verschillend, dus geef jezelf de tijd om erachter te komen waar jij het meeste werkgeluk haalt. Alle cliënten zijn verschillend, het zijn natuurlijk gewoon mensen, net als jij en ik. Dus zie je een keer een dienst open staan, draai eens mee. Kom erachter door te doen.”

 

Wil jij ook werken met Moeilijk Verstaanbaar Gedrag? Reageer dan op de open vacature, dan kijken we samen waar jij het best past.

Vacature Moeilijk Verstaanbaar Gedrag

Weet je nog niet zeker of je de juiste papieren hebt om aan de slag te gaan, maar wil je wel graag de overstap naar de gehandicaptenzorg maken? Plan dan een koffiemomentje met onze recruiter.

 

Mail recruitment voor meer informatie

Mail recruitment