Als voormalig communicatieadviseur bij een grote ouderenzorgorganisatie voelt het erg vertrouwd als ik binnenkom bij Eugeria, een verpleeg- en revalidatieorganisatie van Carintreggeland in Almelo. De geur van eten komt me tegemoet. Het loopt tegen het einde van lunchtijd en om me heen begeven (vooral) oudere mensen zich weer terug naar hun appartement. Sommigen worden begeleid door mensen die door hun blauwe shirts met logo herkenbaar zijn als deelnemers aan de dagbesteding. Ik heb afgesproken met Maureen Platenkamp. Ze is coördinerend begeleider van de dagbesteding in Eugeria. 

 

 

Meedoen in de maatschappij 

“Dit is echt een buitenlocatie”, vertelt Maureen. “Het is een plek waar deelnemers meedoen in de maatschappij. Die mensen in hun kracht zet. Onze deelnemers zijn van meerwaarde door de werkzaamheden die ze uitvoeren voor Carintreggeland. Ze kunnen iets betekenen voor anderen en voelen zich verantwoordelijk. Elke drie maanden hebben we een overleg met de manager van Carintreggeland. Dan bespreken we wat we nodig hebben, waar we nog bij kunnen ondersteunen. Dat zijn hele waardevolle gesprekken om af te stemmen wat de bewoners nodig hebben en waar onze deelnemers hun talenten kunnen inzetten. 

Ook voor de verzorging van de dieren die zich op het terrein van Eugeria bevinden.  We kijken per deelnemer wat ze graag willen doen en waar ze goed in zijn,” legt Maureen uit. “Het is geweldig om te zien hoe mensen hier opbloeien en waardering krijgen voor hun werk.” 

Open armen

De coronapandemie zorgde voor een tijdelijke onderbreking van hun activiteiten, maar bij hun terugkeer werd de meerwaarde van hun werk nog duidelijker. “We werden met open armen ontvangen,” zegt Maureen. “De bewoners en het personeel hadden ons gemist, en we konden het programma snel weer oppakken.” 

“In de gehandicaptenzorg vond ik wel mijn draai, maar daar haalde ik in eerste instantie ook weinig voldoening uit. Tijdens vakantiewerk bij de Leemhorst ontdekte ik dat de dagbesteding, waar ik veel verschillende werkzaamheden kon doen, me goed beviel. Na 16 jaar werkzaam te zijn geweest bij Dagbesteding de Leemhorst op verschillende groepen, maar het langst op de ZIG (zorgintensieve groep) kwamen er interne veranderingen en moesten wij als personeel veranderen van locatie. Zo kwam ik bij Titus Brandsmahof terecht, een verzorgingshuis waar wij meewerkten in de keuken.”  

 

Van dierverzorging tot tafels dekken: mix and match!

Toen bij Eugeria mensen werden gezocht om de dieren te verzorgen, verhuisde Maureen met haar cliënten in januari 2019 naar deze locatie. En hoewel de dierverzorging in eerste instantie de hoofdtaak was, kwamen er al snel meer werkzaamheden bij We legden contact met de gastenservice (keuken) en team Welzijn (activeren) binnen Eugeria en overlegden met hen op welke vlakken onze deelnemers nog meer konden ondersteunen. Er kon bijvoorbeeld iemand meewerken in de keuken en de tafels dekken. En zo keken we steeds verder. In overleg met de huismeester helpen we met het verdelen van binnengekomen postpakketten. Sommige deelnemers werken mee op de huiskamers. Er zijn deelnemers die daar heel veel affiniteit mee hebben. Ze bereiden het ontbijt en pakken de vaatwasmachine in. Allerlei taken waarmee ze de zorgmedewerkers ontlasten. Anderen brengen ouderen naar de kapper of fysiotherapeut. Of er wordt een spelletje gespeeld of kopje koffiegedronken met een oudere die wat eenzaam is. We kijken wat de bewoners of revalidanten nodig hebben en welke deelnemer daar het beste bij past. En zo breiden we onze ondersteuning steeds verder uit.  

 

Persoonlijke groei 

Wat deze locatie bijzonder maakt, is de persoonlijke groei die de cliënten hier doormaken. We hebben nauw contact met de jobcoaches van De Twentse Zorgcentra. Er zijn al een aantal cliënten doorgestroomd die binnen Eugeria een contract hebben gekregen. Wij blijven steeds kijken of cliënten nog verder kunnen doorstromen. Dit kan betaald werk zijn of een andere locatie met nog meer verantwoordelijkheden.” Maureen vertelt over een deelnemer die elders nooit langer dan twee maanden werkte, maar hier al tweeënhalf jaar met plezier werkt. “Het is prachtig om te zien hoe hij hier zichzelf kan zijn en voldoening haalt uit zijn werk.” 

Dat mensen bij de naam Eugeria niet direct aan de dagbesteding denken doet niets af aan het feit dat het werk dat hier verricht wordt, van onschatbare waarde is. “Daarom willen we ook graag meer aandacht besteden aan deze dagbesteding. Hiervoor zijn we ook in contact met het team communicatie. Want iedereen die hier komt, ziet hoe bijzonder deze plek is.” 

 

Zelfstandig 

Toch is het werk niet zonder uitdagingen. Het vraagt een bepaalde mate van zelfstandigheid van de cliënten. Maar ook voor de begeleiders. Na het vertrek van de vorige collega, werk ik sinds kort samen met Erwina Machielsen. Wij werken met z’n tweeën verdeeld over de week. Ik werk drie dagen binnen Eugeria en Erwina twee. Een keer in de zoveel tijd werken we samen. En dat is ook heel belangrijk om zaken af te stemmen. We zijn Erwina nog aan het inwerken. Maar we merken nu al dat we het goed met elkaar kunnen vinden. 

Goud 

Tijdens ons interview zitten we aan een tafel in het restaurant. Regelmatig lopen mensen bij Maureen langs voor een vraag, waar ze vaak direct op moet inspringen. “Er is veel reuring. Je moet flexibel zijn en snel kunnen schakelen,” zegt ze. Natuurlijk hebben Maureen en Erwina weleens vakantie. Daar heeft ze wat op bedacht. Ze heeft een groep mensen samengebracht in een WhatsAppgroep. “Dat zijn mensen die op een groep werken, met een klein contract die graag invallen wanneer dat nodig is. Deze vaste groep zorgt voor rust en continuïteit, omdat ze precies weten wat er moet gebeuren. Als ik een onbekende flexwerker inzet, kan dat niet; je hebt hier echt ervaring nodig.  Deze kleine invalpoule is goud waard!” 

 

Wil jij ook werken binnen de dagbesteding van Eugeria?

Maar ondanks de drukte en de uitdagingen, haalt Maureen veel voldoening uit haar werk. “Het mooiste is om te zien hoe mensen hier binnenkomen en opbloeien. Wie benieuwd is mag altijd langskomen voor een kop koffie. We leiden je graag rond. Maar je mag ook mailen naar clientservicebureau@detwentsezorgcentra.nl” 

 

Lees meer ervaringsverhalen